Vinn kundernas respekt – fem handfasta tips!

Viftar kunderna bort dina ord eller litar de inte på dina rekommendationer? Det kan ha att göra med hur du använder dig av ditt kroppsspråk! Vi använder oss alla av kroppsspråk, även om vi ofta gör det omedvetet. Och det är många gånger viktigare än vi tror.  Vi ger dig fem tips som garanterat kommer får kunderna att lyssna på dig!

Vad säger ditt ansikte?

Ler du trots att du säger nej, eller rynkar du på ögonbrynen? Våra ansiktsuttryck avslöjar oss. Att le medan du säger nej kan uppfattas som att du försöker luras, och att rynka på ögonbrynen visar att du är missnöjd med något. Båda exemplena  kommer få kunden att känna sig osäker, och osäkra kunder vill vi verkligen inte ha.

Ha som vana vid att le vid den mesta kontakten med kunden. Det visar att du är vänlig och hjälpsam. Men låt bli att le när du berättar att en vara är slut eller något annat som är negativt för kunden. Är det negativt för kunden är det ju negativt för dig med. Men glöm inte att dra på smilbanden när du istället rekommenderar en annan vara, för det glömmer du väl inte att göra?

Har du sämre hållning än en ostbåge?

Det äldsta tricket i boken – sträck på dig. Fundera själv. Om du skulle fråga någon om hjälp, vem skulle du be? Personen med kass hållning eller personen med bra hållning? Förmodligen personen som sträcker på sig.

En dålig hållning signalerar lathet och oengagemang medan en god hållning får oss att se pigga och alerta ut. När vi sträcker på oss tar vi dessutom upp mer plats vilket är en signal på styrka och självsäkerhet. Exakt det vi vill utstråla!

Öh, eh, typ, liksom – nej tack!

“Öh, jo, denna korven är, eh, ja men liksom jättegod, den smakar typ, lök, kanske”

När vi är osäkra är det lätt att vi börjar prata snabbt och sluddrigt. Det gör det svårt för kunden att hänga med och det ger inget vidare intryck. Dessutom är det lätt att lägga in tråkiga mellanord som öh, eh, liksom och typ. Försök istället att prata med pondus – börja gärna långsamt och i ett lägre tonläge. Det får dig att verka mer avslappnad i situationen och på så sätt mer självsäker.

Vart fokuserar du blicken?

Flackar du med blicken när du pratar med dina kunder? Det är ett tecken på osäkerhet. Särskilt om du oftast landar ögonen på golvet. Att titta bort och böja ner huvudet är ett typiskt signalement på underlägsenhet. Det ser vi inte bara bland oss människor utan också i djurriket. Tänk dig en skamsen hund, visst vill du inte se ut så? Nej, håll huvudet högt och våga se kunden i ögonen! Tycker du att det är obehagligt så kan du alltid fokusera blicken på kundens ögonbryn. Det skapar en lättare ögonkontakt.

Större bedrifter med mindre gester

Överdrivet stora gester tyder på överdrivet sälj. Det kan helt enkelt göra att kunden inte litar på dig, utan tror att du överdriver. Våga därför jobba med mindre rörelser. Mindre gester visar på ett större ledarskap och större självsäkerhet.

Men lägg inte bort gesterna helt och stå med armarna i kors! Korslagda armar signalerar trots och att du helt enkelt inte är mottaglig för vad kunden har att säga. Det beteendet får du gömma längst in i frysrummet!

Har du kommit på dig själv med några av olaterna vi beskriver ovan? Du är nog inte ensam. Det är lättare sagt än gjort att förbättra sitt kroppsspråk men vi lovar att det är värt ansträngningen – både i arbetslivet och i privatlivet.

Och du, spana gärna in vårt tidigare inlägg om hur du läser av kundernas kroppsspråk! Då kan du slipa din säljteknik än mer!

Dela på sociala medier!