Hamnat i floskelträsket? Vi hjälper dig upp!

Har du hamnat i fällan där du gärna använder dig av uttryck som “vi får se vart det landar” eller “hos oss är det högt i tak”? Lugn, det är vanligt och händer även de bästa. Som tur är finns det sätt att jobba sig ur det. Låt oss hjälpa dig!

“Jag hör vad ni säger och jag tar det med mig”

Har du hört frasen ovan någon gång? Det har du garanterat, och kanske har du till och med  använt det själv? Uttrycket blev nämligen korat till årets fläskigaste jobbfloskel 2017 av tidningen Vision. Men, vad är en floskel egentligen, och varför är det så farligt att använda floskler? Låt oss titta på Wikipedias definition:

“En floskel är ett tomt, slitet ord eller uttryck, en banalitet. Granna och vackra, men tomma och innehållslösa ord, fraser, eller uttryck, som på något sätt står i kontrast till verkligheten eller uttrycker självklarheter, men som inte desto mindre upprepas ofta.”

Att tala i floskler är alltså ett big no no.

“Vi gör alltid det där lilla extra” – eller?

Andra vanliga floskler vi på Boosta stöter på  är bl.a. “vi hälsar på alla våra kunder” och “vi gör alltid det där lilla extra”. Att dessa stämmer in på verkligheten är sällan helt sant. Hur kan du vara säker på att alla kunder hälsas på och vad betyder egentligen att “göra det lilla extra”? Få har identifierat vad det där extra verkligen innebär, och om svaret skulle vara att vara glad och hjälpsam så bör man tänka till. Är att vara glad, trevlig och hjälpsam något extra? Nej, det är en självklarhet!

3 tips för att ta dig upp ur floskelträsket:

  1. Identifiera floskens innebörd.
    Om du vill påstå att din arbetsplats gör det där lilla extra för kunderna så se till att identifiera vad det lilla extra faktiskt är. Det räcker inte att vara glad, trevlig och hjälpsam. Om det ska vara något extra måste det vara något som inte är så självklart. Exempel på något som är extra är kanske att bjuda på kaffe varje fredag, packa kundernas varor eller dylikt.
  2. Sätt upp mål och gör en arbetsstrategi för att uppnå floskeln.
    Att sätta upp mål och att göra en strategi är A och O, se till att det finns ett start och ett slutdatum. Strategin ska vara konkret och enkel att följa. Vill du till exempel uppnå att hälsa på alla kunder, se till att det finns någon som alltid arbetar nära entrén. Gör ett rullande schema så att ingen missas.
  3. Mät och utvärdera
    Hur vet vi att vi lyckats? Jo vi utvärderar såklart! Ta hjälp av kunderna, känner de att de har blivit extra bra omhändertagna? Om svaret är ja, grattis! Du har lyckats fylla den tomma floskeln med mening! Fortsätt så.

Fortfarande lite osäker på vad en floskel är? Kolla in vårt allra första blogginlägg  där vi ger dig exempel på varningstecken att hålla utkik efter och olika sorters floskler. Med detta önskar vi dig all lycka till med ditt floskelarbete!

Dela på sociala medier!