”Sträck på dig!” Därför måste dina säljare tänka på kroppsspråket

Visste du att 55% av effektiv kommunikation är icke-verbal? Nu vet du! Så om du vill att alla i ditt säljteam ska bli riktigt grymma servicegivare måste ni bemästra kroppsspråkets konst. Vi har listat sex tips för hur du och dina medarbetare kan boosta er säljteknik genom att lära er läsa av subtila signaler!

1. Raska eller lugna steg?

Innan du försöker sälja en grymt god parmaskinka är det viktigt att du läser av kundens kroppsspråk. Är stegen raska och kroppsspråket nervöst? Då är kunden sannolikt stressad och långt ifrån sugen på att lära sig mer om nya och fantastiska råvaror. Om kunden däremot har en lugn aura kan du fläska på med öppna frågor och säljtips som öppnar kundens ögon – och varukorg!

2. Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck

Som vi skrivit i ett tidigare inlägg, har du bara ynka sju sekunder på dig att göra ett positivt intryck. Därför är det viktigt att du välkomnar kunden genom att sträcka på dig, hälsa och le. Genom att ta dessa enkla steg skapar du en grund för ett engagerande och inspirerande kundmöte!

3. Välkomna kunden med öppna armar – bokstavligt talat

Ett öppet kroppsspråk sitter väldigt mycket i armarna. Genom att närma dig kunden med avslappnade armar smittar du av dig med din öppenhet. Samma enkla, men ack så sanna, tumregel gäller även för kunden. Ju öppnare armarna är, desto mer mottaglig är hen för dina tips. Korsade armar är ett tecken på bristande intresse och defensivitet, men om kunden gestikulerar med öppna händer har du lyckats med bravur!

4. Studera kundens ansikte

Har kunden ett leende från öra till öra, nickar samstämmigt och har sina ögonbryn höjda? Då har du lyckats engagera och övertyga! Men om kundens ögonbryn däremot är låga, näsan är rynkad och munnen ser ut som om kunden ätit en låda citroner behöver du lägga in lite extra krydda för att ro försäljningen i hamn…

5. Ögonen är själens spegel

I ditt möte med kunden är det viktigt att du tar – och försöker bevara – ögonkontakt med kunden. Detta etablerar en medmänsklig kontakt, signalerar intresse och ger dig chansen att studera kundens ögonrörelser. Om du pratar om en fin chèvre och kundens ögon vandrar mellan dig och produkten bör du dela med dig av tips på en chèvresallad som får smaklökarna att dansa. Men om ögonen däremot vandrar bort är det hög tid att byta bana…

6. Fendi eller Foppa?

Ett bra sätt att läsa av din kund är genom att ta en kik på kundens yttre attribut. Har kunden på sig en väska med en universitetslogga på? Då kan det vara en dålig idé att pusha det finaste och dyraste köttet ni har. Men givetvis finns det undantag: en kund som bär Fendi kan vara ute efter den billigaste hushållsosten och en person i foppatofflor kan vara en ostkonnässör av rang. Så ta det med en nypa salt!

För att bli en grym servicegivare krävs det att dina egna och dina medarbetares säljkunskaper överstiger det verbala. Så, följ våra sex tips om kroppsspråk och boosta er säljteknik till nya höjder!

Dela på sociala medier!